Skaffa infrastruktur för IT

29 juni 2020
Lily Hansen

Det låter kanske pretentiöst att ditt företag ska skaffa sig en egen infrastruktur för IT. Vad menas med det, och är det dyrt? Är det inte onödigt? Nej, det är ju så att var och en är bra, för att inte säga bäst, på sina egna specialområden. De som jobbar med IT är experter på just detta, och därför löser de problemen mycket snabbare än vilken intern personal som helst, som egentligen sysslar med annat. Att som företagare se över sin IT-situation och skaffa sig en it infrastruktur som fungerar i längden, är bara vidsynt och förnuftigt.

Företag av idag har en komplex verksamhet. Det mesta sköts digitalt, från orderhantering till bokslut. Marknadsföring sker via hemsidor och interaktiva kontakter. Det är som ett stort pussel, där allt ska stämma.

 

Slipp ansvar för systemfel

Det bästa är att lägga upp ett bra system från början, som passar för det specifika företaget. Logistiken ska fungera så att varor kommer rätt och att lagersaldon justeras fortlöpande. Har man e-handel eller en kundklubb, måste detta också fungera utan problem. Blir det krångel någonstans, måste det lösas direkt, annars kan kunderna bli lidande och därmed även affärerna. Om du anlitar kompetent folk för hela arbetsgången i IT-hanteringen, slipper du själv ansvaret för alla datastrul och systemfel. Och du får hjälp direkt.

 

 

Serviceavtal är smidigt

Säker kommunikation innebär också att backupfunktioner, lagring och återställningar av data fungerar. Det finns Disaster recovery tester, som man kan använda sig av och dessutom kan man installera en s.k. appliance som övervakar vad som händer i nätverket. Uppstår det något systemfel, så kan det åtgärdas snabbt. Därför är det också bra att ha ett serviceavtal, som inte bara är en säkerhet när man vill kolla upp drift och funktion, utan att man också kan få goda råd och hjälp med utveckling av nya funktioner.

Fler nyheter