Det orubbligt skrivna ordet

När Corona-krisen svepte över världen var det många som förlorade sina jobb eller sin ekonomi. En del förlorade till och med nära och kära. Men det finns någonting som varken Corona eller något annat virus kan ta ifrån oss. Ja, det skulle väl vara ett datavirus i så fall. Men här åsyftas det skrivna ordet. Att i kristider, vilka tider som helst för den delen, fortsätta producera det skrivna ordet genom Internet och ut i alla våra digitala enheter. Oavsett vad som händer står din blogg, din skriftliga representation, kvar i stormen.

 

Bloggar kan ge uppmärksamhet

Bloggar är representationer av våra tankar, åsikter och känslor som man bestämmer sig för att dela med världen. En virtuell och digital dagbok som står öppen för alla som vill läsa. Det är ett sätt att blotta sig själv och sitt liv, och ett bra sätt att skaffa sig själv uppmärksamhet. En del lyckas väldigt bra med det. Inte minst till exempel Alexandra Nilsson, kanske mer känd som ”Kissie”, som faktiskt hoppade av gymnasiet för att satsa på en karriär som bloggerska och skildra sitt privatliv med sitt sociala umgänge, fester och kläder med offentligheten. Idag är hon kanske en av Sveriges främsta entreprenörer. Så kan det gå.

 

 

Olika typer av bloggar

Men man måste naturligtvis inte skriva med en sådan personlig karaktär för att bli en framgångsrik bloggare eller driva en välbesökt blogg. Många bloggare ägnar sig idag enbart åt att sprida information och artiklar, kanske med en lite mer personlig touch än vad vi ser i vanlig media. Skillnaden mot ”vanlig” media är såklart också att vem som helst kan starta en blogg. Jämför gärna ”Kissies” blogg med till exempel www.hogelidbrodyr.se/, som skriver  nyhetsinformation om ämnen som hälsa och livsstil, teknik, sport och motor. Det är rätt stor skillnad. Det finns med andra ord inget bloggfacit.

Comments are closed.